Jak vlastně letadlo funguje? Každý v hierarchii dostává peníze z těch, kteří stojí pod ním. Tedy lidé, které zrekrutujete, vám odvádějí peníze od lidí, které zrekrutovali oni, a těm zase odvádějí peníze ti, kdo stojí pod nimi. Na první pohled je to vlastně docela legitimní obchodní model. Koneckonců, i v normální firmě jde většina příjmů šéfovi, a teprve po něm dostanou zaplaceno podřízení. Ti služebně mladší jsou obvykle placeni méně, než jejich nadřízení. Tak v čem je problém? V tom, že dokud se ti nad vámi nerozhodnou sami odejít, tak na rozdíl od normální společnosti nikdy nemáte šanci se na žebříčku posunout. Jelikož vždycky budete část svých příjmů odvádět těm, kdo přivedli vás, tak pokud jste se do modelu nepřidali hned na začátku, tak to pro vás vždycky bude nevýhodné.
Problémem pyramidy je, že jak roste, tak je stále méně a méně výhodné se do ní zapojit, a zároveň ti, co stojí na spodku, stále zoufaleji a zoufaleji shánějí nové lidi, aby se jim vůbec vyplatilo v celé mašinerii setrvat. Takže začínají slibovat nemožné. Co třeba? Určitě už jste někdy viděli takové ty letáky, co slibují příjem třicet tisíc měsíčně po prvním půlroce a podobně. To jsou právě letadla. Třicet tisíc měsíčně byste viděli tak možná, kdyby se vám podařilo zlanařit do firmy nějaké větší maloměsto, jinak budete pracovat do úmoru jen proto, abyste na konci měsíce viděli na výplatní pásce částku, která je hluboko pod hranicí minimální mzdy.
Jsou takovéto modely legální? Teoreticky ano. Všechny podmínky máte obvykle uvedené malým písmem v komplikované smlouvě, kterou obvykle podepíšete někde v kavárně nebo u někoho v obýváku, protože na vlastní kancelář nejsou peníze. Když se rozhodnete skončit, tak firma udělá všechno proto, aby vám v tom zabránila. Takže model legální je, ale legitimní rozhodně ne.